»

Monday, March 16, 2009

Kerja yang tak sepatutnya dibuat oleh seorang pelajar tapi dibuat juga.

Sebagai seorang pelajar, kerjanya adalah belajar, kalau dia tak belajar tapi pi sekolah dan dia bekerja di kantin, ia dinamakan sebagai penjaga kantin sekolah, walaupun dia bersekolah namun sebab dia tak beljar di sekolah ia tak layak memakai title pelajar, pakai nametag pun tak bleh. walaubagaimanapun masa beljar adalah suatu tempoh masa yang memboringkan apabila tidak diselang-selikan dengan aktiviti-aktiviti berfaedah dan tidak berfaedah. Sebagai seorang peljar, keupayaan untuk menaakul persekitaran dan menggunakan segala peralatan dan suasana masyarakat sekeliling ada sesuatu yang basis. aku cuba senaraikan beberapa pekerjaan sampingan seorang pelajar zaman aku kat SMK Sandakan dulu. Budak-budak sekarang dilarang meniru beberapa aksi yang kurang sesuai dan kurang ajar.

1) pengukir- memandangkan waktu 5.30 sehari, lima hari semnggu, x termasuk cuti umum adalah sesuatu yang cukup panjang, maka aktiviti yang bersifat kesenian perlu digalakkan untuk menarik minat peljar. masa ni meja kayu lagi, jadi meja kayu ni xkan nak bior blank je kan. maybe kerajaan tak cuup duit nak bayar tukang buat meja buat ukiran kat meja tu, jadik sebagai seorang warga yang bermoral maka kami mengambil amanah utk mmbantu kerjaan bagi mncantikkan lagi meja tersebut maka ukiran-ukiran dalam bentuk Pohon Hayat, pilin ganda, swastika, tumpal, kawung, geometris, bintang, flora binatang, kaligrafi, motif Arabes dan Turki menjadi pilihan. namun yg paling popular adalah menulis nama samaran dan juga nama kekasih ( jika ada ). Wlaupun tidak sehebat seni kat arab Islam, melayu, Jawa, Banjar, ataupun turki, ukiran-ukiran tersebut pastinya akan menjadi sebahagian dari artifak bersejrah dalam 1000-2000 tahun lagi.

2) jurujual baju dalam - Side income ni mmg lumayan. yerlah masa tu budak pompuan akan bersilih ganti membeli pakain dalam yg berjenama dan up to date (aku tulis ni berdasarkan kepada meklumat dari kalangan wanita, penulis menafikan dan bersumpah tidak memakainya..sumpah beb). aku pun tak tahu masa biler dorang nak pamer bnda2 ni. dari cerita yg disampaikan oleh individu yg dirahsiakan identitinya, kebiasaannya jurujual akan membawa katalog bagi menarik minat pelanggan. aku tak mahu tulis pnjang2 bab ni, kalu nak tahu lbey tanya la budak pompuan..huh.

3) penyewa video tape blue- aku tahu dan kenal mesra dengan individu yg bertanggungjawab melakukan pekerjaan ini. walaubagaimanapun aku bukan pelanngan beliau, diulangi bukan pelanggan beliau. masa tu takdak lagi dvd or vcd, semuanya dalam btuk tape. korang bayangkanlah betapa berisikonya pekerjaan ini. kalau dvd tu blehlah sorak dalam suar ke, kepit kat ketiak ke, atau letak kat dalm baju, ni tape beb, korang bley byng kalau ada org order 3-4 tape, nak ditolak, rezeki tu, kang bawa kang klau kantoi, naya sial..jadik biasanya geng2 stokis tape blue ni akan menyimpan stok mereka diluar kawasan sekolah. hanya urusan promosi dan tempahan dilakukan didalam sekolah. tapi business ni tak lama dan dah lama tutup, aku tak tahulah sebb budak smk baik2 ke, atau perniagaan tu tak berkat.

4) posmen- pekerjaan ini sesuatu yg cukup pariah sifatnya kalau melibatkan duit atau upah. kalau dibuat dgn kerelaan dan kegedikan sendiri, ia akan menjadi mulia, kerana secara tidak langsung ia menjadi orang yg menyambungkan silaturrahim sesama insan. masa ni henpon takde, nak pakai public phone pun, sen tak cukup, nak beli karipap pun potong dua, apa jadahnya nak habiskan duit call awek. jadik sistem perhubungan yg paling ideal, murah, cepat dan dipercayai adalah melalui penghantaran secara pos laju dan ekspress. surat dan nota cinta akan dikirim melalui posmen dengan sedikit habuan. kenapa aku cakap pariah, sbb charge utk servis ni murag giler, pling standard pun 20 sen je, tapi dijamin smpai [pada hari dipos. walaubagaimanpun profesion ini mengalami zaman kemerosotannya dan hampir pupus apabila teknologi henpon melanda.

5)khadam a.k.a toyol - pekerjaan ni lebih rendh martabatnya dari posmen, dari nama pun tahu. biasanya ia cume ada di asrama sekolah je. masa tu sekolah kita menampung bebudak darjah 6 dari skolh2 pedalaman. dorang ni datng jauh2 xkan nak blaja je kot, mestilah melakukn aktiviti2 lain yg boleh meberikan nilai tambah kpd ilmu mereka. biasanya mereka ini akan melakukan kerja tanpa bayaran, tapi imbalan yg mereka dapt adalah perlindungan dari taiko-taiko atau otai-otai. jadi bila dorang dah jadik khadam atau toyol "abang2" maka dgn sendirinya keselematan mreka akan terjamin. dan bagi mengaburi mata pihak berkuasa terutamanya warden, sistem adik angkat digunapakai sebagai penyamaran. dorang ni boleh dikerahkan utk mbuat sbrng aktiviti, dari basuh baju, sidai baju, amik makanan kat kantin, hantar surat cinta dan kadangkala diminta utk menurunkan tandatangan bagi pihak abang2 yg uzur syarie dan tidk dpt turun ke surau. aku tak tahu, pekerjaan ini ada lagi tak, tapi pkerjaan ini patut dihentikan kerana ia tidak dilindungi KWSP atau PERKESO.

ada lagi sebenarnya pkerjaan2 yg selalu dibuat oleh seorang peljar, xkan aku nak tulis semuakan, ni pun dah rabak otak aku mememorikan balik. ok sekian.

0 comments: