»

Wednesday, March 11, 2009

Chenta

Bercinta..putus..bercinta lagi..putus..bercinta dengan orang lain..putus..bercinta..
kalau nak cerita pasal cinta zaman sekolah mungkin setebal buku tatabahasa dewan..erghhh..buku yang aku pinjam dari library tingkatan 6..betul..aku dah kasih balik...sumpah?..ergh..

sebenarnya percintaan sesama jenis ( maksud aku sesama pelajar ) adalah perkara lumrah masa tu. aksi couple sedang hangat bercinta ini begitu mudah dikenali kerana transparent sekali. masa tu takde handphone lagi, adapun x mampu beli, pengetua pun masa tu tak mampu nak beli, apalagi kami yang tidak mempunyai pandapatn tetap seperti beliau.

jadi kalau terlihat aksi sepasang pelajar yang sering berjalan berdua, sama ada waktu datang sekolah, balik sekolah, di dalam kelas, di balkoni mahupun di dalam library, bolehlah dismpulkan mereka itu sedang bercinta..aku? aku baru mumayyiz waktu itu, belum boleh bercinta..betul..sumpah?....erghh..

kehangatan percintaan mereka ini tergambar melalui aksi berani mati demi cinta sejati yang dipaparkan. Ada yang sanggup meredah hujan bersama, berpayung awan dalam terik matahari yang pijar, tidak kurang pula yang sanggup beratur panjang di kantin demi membelikan kekasihnya sebiji karipap atau sebungkus sirap..aku..aku tak pernah..betul..

dan yang lebih darring, adalah yang berani untuk menyatakan cinta suci nan putih mulus mereka dihapan guru kaunseling dan guru disiplin. Walaupun cinta hero dan heroin hindustan cuba dhalang dan diperkotak katikkan oleh golongan guru yang tidak sentimental umpama crook filem hindustan, mereka sanggup mempertahankan cinta itu...aku...ni betul bukan aku..

keberanian, keteguhan, kekuatan dan keazaman itu datang dari rasa cinta testoteron ( apa ni?) yang membuak-buak dalam usia remaja. Chenta walaupun terhalang, terasa manis-manis buah dan nikmat seolah-olah berbuka puasa dengan cendol dan mertabak jawa. tidak terungkapkan..jadi segala penghalang itu bukan apa-apa bagi mereka yang mahu membuktikan cinta mereka.

masa berlalu dan daun-daun sakura bersilih ganti menemankan pohon-pohon tua di pinggiran fujiyama..cinta itu hilang..walaupun memori tetap indah, hanya tugu-tugu lama yang terukir dengan cerita-cerita chenta menjadi pencatat kepada memori silam...aku?..aku takde..ni cerita orang lain ok...

sekian.

0 comments: