»

Friday, March 13, 2009

Hidup tanpa Teknologi

Budak-budak yang lahir selepas zaman 4U2C, Feminin, KRU, Nico dan lain-lain mungkin tak terfikir macam mana budak-budak zaman wings, terra rossa, lefthanded, BPR, Search, GErsang, Uthopia boleh hidup tanpa handphone. Yer la zaman kita mana ada henpon, paling ganas ada ATUR. budak-budak sekarang confirm tak tahu dan mungkin tak pernah tengok ATUR tu ape. Bagi yang tak tahu ATUR ni macam telefon bimbit. Bezanya ATUR ni xleh nak bimbit, silap-silap klau badan ko kecik ko kena junjung je benda ni, sebab besor. dan janganlah mimpi nak gantung kat leher korang, nescaya leher korang leh patah 13. Besor ATUR ni adalah besor macam telefon kat public phone sekrang. betul..korang tak percaya? korang bleh tanya insan-insan yang sempat hidup di zaman ATUR ni.Kalau ada benda ni memang kira berlagak giler la. sambil makan letak benda tu atas meja.

Pastu baru kuar yang kecik sket, saiz botol air. Ni kira advance la, kira yang pakai benda-benda ni business juta-juta. Setakat gaji guru KPLI jangan mimpilah nak beli. PAstu barulah model-model yang leh gantung kat leher, leh simpan dalam kocek seluar dan yang boleh SMS keluar.

Mungkin korang takleh nak bayangkan macam mana kitorang nak contact member-member lepas sekolah, ngayat awek-awek cun atau bagi warning yg cikgu disiplin on the way masuk kelas. masa tu plak kami takde ilmu telepati, atau belajar dengan mana-mana bomoh leh hantar mesej guna angin.

Masa tu business tokeh public phone sangat menguntungkan. bak seperti mempunyai wadi di gurun yang kontang dan pijar. Semua orang nak berebut guna public phone. Kire orang yang guna public phone ni lebih ramai dari orang yang guna surau nak solat. masa tu duit syiling menjadi rebutan di dalam pasaran. Kad phone jangan ceritalah. masa tu terciptalah beberapa kemahiran yang bebudak sekrang confirm takleh tiru. boleh call sampai antartika guna seposen atau kad kosong.

jadik kembali ke tajuk asal, macam mana nak contact member lepas sekolah kan. takkan nak bagitau esok kelas batal kena ketuk rumah dia kan, xkan nak ngayat awek kena tunggu depan rumah dia, tu menempah nahas namanya.

teknik penyampaian mesej dari mulut ke mulut sangat asa ketika itu. maklumat perlu disampaikan kepada semua orang manually. contohnya ada kelas tambahan. maklumat yang aku dapat kelas tambahan Pengajian Am 1, pukul 2, hari tiga. maklumat tu mungkin akan sampai ke orang 3 hingga ke 5 dalam bentuk asal. tetapi sekiranya rantaian penyampaian maklumat itu sampai ke individu yang mempunyai masalah pendengaran atau masalah pemahaman maka ia akan bertukar . contohnya

Ayat dan maklumat asal:
" ada kelas tambahan pengajian Am 1, pukul 2 , hari tiga ni.."

Ayat dan maklumat yang sampai
1. " ada kelas tambahan pengajian am 2, pukul 3, hari 2..."
2. " ada kelas tambahan pengajian am 1, pukul 1, hari 2..."
3. " kelas pengajian am ditambah 2 hari lagi..."
4. " 3 hari ada kelas tambahan, pengajian am sahaja..'

bayangkan betapa maklumat-maklumat tidak tepat ini tersebar dengan dikalangan peljar. dan ia seringkali berlaku. dan ia juga sering dijadikan alasan kukuh untuk menjustifikasikan ketidakhadiran ke kelas-kelas tambahan..

aii..panjang dan aku tulis ni..aku akan sambung lain kali, mcm mana budak-budak zaman kami nak ngorat awek..tanpa teknologi SMS. apa barang bang, nak ngorat face to facelah, setakat pakai SMS, korang derma kat tabung palestin lagi masjid..

0 comments: