»

Thursday, March 5, 2009

Kelam masa lalu

aku xde idea nak tulis apa sebenarnya, kawan2 pun dah jarang bagi komen. Ntah tetiba hilang , pening ngan PPSMI ke cikgu2? jadik bagi mengelakkan dari blog ni terus berhabuk aku gagahkan jua jari-jariku, (sebenarnya aku hanya menaip menggunakan jari tengah kedua-dua belah tangan).

bila recall balik zaman sekolah, ada yang masa tu kita anggap serius giler, tapi sekarang rasa nak tergelak bila ingat2 balik. contohnya dalam kes kebersihan kelas. aku masih ingat setiap minggu ada dua je kelas yang akan jadi pemenang. Tak USA1, mesti USA2, dan USA2 selalu menjadi johan, kerana separuh dari kelas adalah pengawas.hahah

korang boleh bayangkan, sebab pertandingan kebersihan kelas boleh dijadikan isu besar dan memanaskan kembali konflik-konflik perkauman dan perang dingin diantara kelas, (especially girls). semua orang tahu, kelas USA1 ada satu kelompok pergerakan wanita yang cukup radikal dan vocal. dan USA2 ada sekelompok makcik wannabe yang cukup annoying dan sering mempersendakan pendekatan pergerakan wanita USA1.

aku tak tahu apakah itu memang chemical romance wanita-wanita, tapi yg pastinya 2 kelompok ini akan sedaya upaya utk tidak bertembung, di asrama, balkoni kelas, stesen bas menajdi saksi perseteruan yang cukup panas ini.

dan mereka juga giat melobi golongan lelaki untuk bersimpati dengan perjuangan mereka. kami lelaki, sebagai insan rasional, sedaya upaya bersikap berkecuali dan memberikan kasih sayang seadilnya kepada dua kelompok ini. malangnya bukan semua lelaki mempunyai kekuatan iman untuk mempertahankan prinsip itu. ada yang memihak, terpaksa memihak, pura-pura-pura memihak atau pura-pura dilihat terpaksa memihak.

sebagai contoh, apabila ada program masak-masak di asrama, pergerakan wanita USA1 akan mencadangkan sanggara peppe sebagai menu utama. Ianya pasti dibangkang oleh sekumpulan wanita dari kelompok USA2 atau yang bersimpati dengan mereka. kami yang lelaki terpaksa memilih, dan kami sering berada dalam keadaan serba salah. aku? aku tak kisah. apa-apa pun aku makan. tapi kesimpulannya kami lelaki adalah mangsa perseteruan itu.

kami memang kelompok minoriti, kami kaum yang tertindas. natijah daripada itu, ada dari kalangan kami yang dihimpit perasaan tertekan dan meyebabkan prestasi akademik kami tidak secemerlang golongan wanita. selama 2 tahun itu adalah penderaan batin yang tidak terluahkan dengan apa juga bahasam termasuklah bahasa PPSMI., ia seumpama seksaan tahanan buruh paksa oleh jepun di landasan maut, seperti penyeksaan amerika di penjara guantanamo, ... wajarkah kami menuntut kembali kepada golongan wanita2 ini, tentang masa lampau kami yang kelam??

sekian.

yang benar dan macho
Lelaki X-USA99 yang teraniaya


0 comments: