»

Thursday, June 11, 2009

SMK

rata-rata budak uppersix kaki bandar. kalau sehari tak turun bandar, mmg sahlah dorang tak gi sekolah hari tu. nak buat mcam mana kan, dah stesen bas labuk n bas leila tu duk tengah bandar, terpaksa turun town paling kurang 5 kali seminggu..mmg tahap urbanz giler arr.


salah satu kelebihan jadik budak SMK, orang takut ngan ko. tengok batch SMK semua getar lutut. tu sorang, klu jalan ramai2, polis pun tak berani nak sound..hahaha.. bila aku ingat balik, rase macam nak tergelak sorang2..perangai dulu2 sebijik macam bangla, jalan ramai-ramai, macam rombongan pengantin, tu belum masuk bab yang suke pegang tangan.,entah apa-apa.



tapi dulu sandakan bukan mcam sekarang, dulu nak carik port nak lepak, mcm nak carik masjid kat moscow, punyalah susah. kalau adapun dah disapu dek si galang-galang. seotai-otai budak SMK, nak sound si galang-galang ni memang terkincit dalam suar la kalau berani. selalunya yang rock sket jalan kaki gi taman belakang pejabat pos, masa tu tembok tu takde lagi. tapi tempat tu skema sangat. apa barang beb, rokcers lepak taman bunga?...satu lagi port, taman depan pejabat MPS. masalahnya tempat tu takde tempat redup, jadik ko akan kelihatan mcam org bodoh, kalau ko cube tunjuk lagak time matahari terik kat situ.


tempat paling femes, aku rasa wisma sandakan. betul-betul tepi masjid jamek. bagi budak2 sandakan zaman aku, wisma ni tahap macam KLCC la skrang. bangga dapat naik escalator atau dalam bahasa melayunya "tangga berjalan", masa tu nak beli pen pun naik wisma. masa aku balik hari tu, ada gak riki-riki tempat tu, tapi tangga tu dah tak berjalan, kalau nak naik kena guna manual menapak.



tapi walaupun sandakan ni takdelah semaju bndar2 besar lain, aku tetap rindu bila lama tak balik. sandakan ni oldskul sket, itu yang aku suka tu. boleh makan mencangkung tepi longkang, bole beli sayur kat kaki lima, naik bas yang aku rasa mcam sebaya ngan mak aku..


korang budak2 uppersix99 tak nak balik sandakan ke?





p/s: gambar2 ada ciplakan dari blog si mas. http://mylittleparade.com/

0 comments: