»

Wednesday, June 10, 2009

Kapur


" sayang, sekolah awak pakai kapur lagi tak?"

"huh..ingat sekolah orang kat Azerbaijan ke? mana de pakai kapur, pakai maker la..LCD pon pakai maaa.."

itu dialog antara aku dan isteri aku semalam. aku gatal mulut nak tanya bukan apa, sebab
terkenang balik zaman persekolahan dolu2, time pakai kapur dan papan hitam dari plywood. entah kenapa orang panggil papan hitam walaupun sepanjang karier sebagai seorang pelajar, aku belum pernah menemui papan hitam yang berwarna hitam. mungkin papan hijau yang dipadankan dengan kapur putih itu berbau politik..mungkinla..

gambar ni sekadar hiasan, takde sorang pon dari kelas kami bermuka seperti mereka

berbalik pasal cerita kapur tadi, zaman aku bersekolah dari sekolah rendah sehinggalah tingkatan 6, kapur masih menjadi sebahagian dari silibus wajib dan alatbantu mengajar yang paling diperlukan. kadang-kadang ada guru yang rajin sket, guna projektor..projektur siyut..kira masa tu projektor to setaraf TV LCD 42 inci la. seronok giler bila cikgu masuk kelas junjung projektor. seronok dan teruja, macam seronok menunggu member pasang VCD lucah kat dvd player.

tapi yang selalu potong stim, projetor ni tak boleh guna lama, lama sikit benda ni jadik panas, bila panas kena la off. rasa2 aku dalam projektor tu ada water heater la..xpon seterika..jadik terpaksa cikgu tu baca je apa benda yang dah ditulis kat kertas plastik invicible tu...frust..nak buat macam mana..

berbalik kepada cerita kapur tadi, kapur biasanya datang dalam kotak2 kecik, dalam tu tak silap aku ada lebih kurang 100 batang kapur. kalau digunakan secara berhemah, satu penggal boleh tahan. tapi kalau dapt kat budak2 berjiwa tentera, maka kapur itu akan diterjemahkan ke bentuk peluru dan boleh habis dalam masa tidak sampai sejam.

satu benda paling leceh bila kapur habis, adalah proses meminta sedekah kapur dari kelas berdekatan. beb..lu rasa macho lu takat mana bila lu kena minta kelas sebelah punya kapur? muka samseng cam hamid gurkha,tapi datang nak minta kapur...senyuman manja awek2 kelas sebelah tidak lagi mengundang gelora syahwat seperti hari-hari biasa.

kapur ni dipadankan dengan pemadam papan hitam, ada yang berbentuk sfera dan kain sepenuhnya, ada gak yang berbentuk 4 segi dengan sebahagian darinya adalah kayu. selain digunakan sebagai pemadam, bnda alah ni jugak boleh digunakan sebagai "penyeyap" atau "silencer" kepada makhluk2 yang bermulut radio. sekali kena tang muka, seminggu babau (bisu).

kapur ni ada yang putih, ada yang colourful. bnda ni jugak boleh digunakan untuk mengenalpasti manusia yang sering mengepow kerusi feveret korang. letaklah kapur kat bahagian tempat duduk kerusi tu, jadik mana2 mamat atau minah yang berlumuran kapur dipunggung mereka, merekalah orang yang patut ko syaki. tapi bila kerusi tu cikgu yang pakai, silap2 ko bleh makan kapur beb.

kalau betul la apa wife aku kata, xde sekolah lagi yang guna kapur ni..aku terbayang..agak2nya tokeh kapur yang jual kapur dalam kotak merah tu berniaga apa sekarang?

1 comments:

Anonymous said...

leceh gak pakai marker skang ni..apa xnya klu lm xtutup msk angin..bl minta kat ofis plak kn catu..terpaksalah beli sendri punya..tp bg aku senang jer xpakai marker just gn flash card n buku latihan atau lembaran kerja..hah..setella mslh marker tu...he..

dark witch