»

Thursday, June 18, 2009

dangdut..lu org tau apa itu dangdut? dangdut bukanlah hanya sekadar genre muzik yang dinyanyikan oleh sebilangan artis yang cool seperti rhoma irama atau yang poyo seperti iwan, di sandakan dangdut adalah satu lifestyle yang anti-urbanz dan pro-establishment serta mempunyai peminat-peminat tegar terutamanya di estate-estate, kilang-kilang dan kawasan setinggan dan yaa..tidak lupa juga di depot-depot tahanan imigresen.


kalau rap, raggae, disco muzik atau keroncong punyai peminat yang bermusim, dangdut tetap cool dengan jumlah peminat yang istiqamah dan lestari. sinonimnya dangdut cukup mesra dengan orang bugis, jadik selain dikenali dengan nama samaran seperti achok, sesetengah orang bugis juga lebih mesra dipanggil sebagai dangdut. juga amat diminati oleh golongan om-om, sama ada yang berpermit ataupun tidak.

walaubagaimanapun sebagai yang dinyatakan diawal artikel ini, dangdut bersifat anti-urbanz, jadi adalah menjadi satu kemaluan yang besar apabila seorang yang mengakui dirinya sebagai penganut aliran rock keras seperti H.I.M atau megadeath mempunyai koleksi kaset dangdut rhoma irama atau Ike. mereka boleh sahaja mengaku pernah mengskodeng anak jiran, kencing di dalam kelas atau menonton vcd lucah..tapi untuk mengaku sebagai peminat dangdut, tidak sekali.

orang yang mempunyai sifat-sifat kedangdutan boleh dikenali melalui bebrapa perilaku yang ditonjolkan melalui kehidupan sehariannya. pertamanya mereka ini suka berpimpin tangan apabila berjalan, tidak kiralah ke mana arah tuju mereka. mereka juga gemar memakai pakaian yang berwarna garang dan kadangkala agak skema antaranya sentiasa memasukkan baju ke dalam seluar walaupun pada ketika itu mereka memakai baju melayu..hahaha.


gua tak berani nak cerita lebih-lebih pasal dangdut ini, kerana peminat dangdut juga dikenali sebagai kaum yang emosi. meerka boleh sahaja melakukan pemberontakan sekiranya dasar dangdut mereka dikecam atau dikritik. tapi aku rasa penyokong mir hussain muosavi bukanlah peminta rhoma irama..


0 comments: