»

Monday, August 10, 2009

tidur lewat @ hostel

masa mula-mula masuk asrama dulu satu perkara yang aku kira biasa adalah tidur lewat. budak2 uppersix biasanya study sampai kul 2-3 pagi. dan sesi tu akan diselang-selikan dengan episod mengumpat yang dahsyat. dan biasannya mengambil 95% dari waktu belajar itu. efisyen kan?

tapi apekejadahnya tidur 2 jam je sehari. Pukul 4.30 dah kena bangun solat subuh, jadi kalau korang tengok ada budak-budak yang tidur berdengkur dan mengeluarkan air galian dari mulut mereka dengan penuh innosense dalam kelas, itu budak asrama la tu. Mana ada budak SMK yg kerja menoreh untuk tidak cukup tidur. Masa tu aku pun termasuklah, yerlah baru masuk asrama kenalah ikut rentak dorang. Tapi dalam kelas memang feel mengantuk tu masyuk giler. kena plak duduk tepi tingkap, silap-silap atas meja pun bley baring.

tapi aku tak lama join geng-geng kelawar ni. aku memang jenis taat kalau bab-bab tidur ni, mak aku pesan tidur kena cukup 8 jam sehari. So masuk je pukul 10 aku terus landing kat katil aku, walaupun time tu masih time mengaji lagi. Apa barang aku nak jaga sampai kul 3 pagi semata-mata nak layan cerita budak-budak pompuan kan? lagipun aku dengar cikgu-cikgu ramai yg dah komplen sbb budak2 hostel tidur berjemaah dalam kelas masa dorang mengajar.

tapi gua salute la member2 yg boleh stay belajar smpai tengah malam, yang bawa bantal pun ada. tu belu kira yang usung selimut sekali. Jeles gak tengok mata dorang ni punya tahan, aku pukul 8 je mata aku dah sayu-sayu seperti dipupus angin semilir utara rasanya. Jadi bila dorang ajak aku join studygroup, alasan aku satu je, aku nak tidur. kalau berani tidur sekali la. dan kebiasaannya aku akan dapat penampar mesra dari penduduk aspuri.

ari tu ada gak try study tengah malam ni, manalah tahu ilmu masa tu tengah turun dari langit, tapi masuk je pukul 12, mata aku dah tak bley nak buka dah. kalau ada awek depan meja pun aku kelip sebelah mata je. nak baca buku? nak pegang buku pun pakai siku je, apahal plak nak baca kan?

2 comments:

Cikgu Metal said...

dude, diorang dah telan pil kuda tu, sebab tu mata terjegil sampai pagi.

gopenghagen said...

gua ingat dorang sudah minum itu air ketum la. tapi gua ingat ada sorang awek selalu buatkan gua nescafe....