»

Tuesday, August 4, 2009

dulu-dulu

Jailan orang pertama yang aku jumpa masa mula-mula register kat SMK sandakan. Sebab aku tak kenal sesapa lagi dan ditakdirkan budak-budak lelaki X-sekolah aku takde sorang pun kat SMK sandakan, automatic aku jadi alien. macam pelarian kemboja yang baru mendarat kat pantai kelantan. bila ada sorang sound aku dan sudi menemankan aku untuk berkenal-kenalan dengan SMK, aku begitu menghargainya. Jailanlah hero aku masa tu, my saviour, dia pun cakap sedap, macam taiko, semua orang dia hye semacam je. Dalam kepala otak aku masa tu, Jailan ni mesti saudagar barang haram ni, takpun paling koman pusher.

Disebabkan imej SMK yang tak berapa nak bersih pada ketika itu, aku terbayang akan dibelasah pada hari pertama aku kat SMK. dorang bukan boleh tengok budak lagi hensem dari dorang, dan aku pada masa tu, orang kata muka macam awie, automatic hensemlah kan..dan dorang pun tengok aku semacam je.

Aku lepak first sekali ngan geng Simin. Masa tu aku ingat dialah taiko besar sebab muka dia cam eman manan. Tapi beberapa hari selepas tu aku mula kenal taiko-taiko SMK yang terselit masuk uppersix. Masa tua aku baru kenal faisal bone, rashid sim-sim, amir lahaking, nas budak pasar, mazni forest, dan dorang ni memang dah kena maki oleh cikgu roslan martinis hari pertama dorang jejak kaki ke uppersix. dari riwayat yang sampai pada aku, dorang ni dulu memang kumpulan buangan, tapi ntah macam mana bleh lulus SPM.

Guru pertama yang masuk mengajar hari tu cikgu roslan martinis la. dari jauh aku perasan ada cahaya yang menghampiri kelas aku masa tu, ingat lampu jalan, rupanya wajah cikgu roslan yang bersinar. dia ni memang garang giler, aku pun tak tahu ada masalah rumahtangga ke apa. guru-guru yang lain semua line clear.

mula-mula aku tak berapa into budak-budak ni. tapi ntah macam mana aku boleh masuk geng dorang. nampak je jahat, tapi kalau tarbiyyah betul-betul silap-silap bleh jadi pegawai agama dorang ni. tapi satu je dorang tak boleh nak tinggal, aku pun tak berapa faham kenapa dorang tak suka pakai stoking. nak kata tak mampu, dorang layan rokok dunhill gak hari-hari. Bila spotcheck itulah kesalahan rutin yang selalu ditemui oleh mat pengawas. itu belum cek bab lain, aku rase ada gak yang tak pakai kat dalam-dalam.

Aku dah lama betul tak jumpa dengan dorang ni, last sekali aku jmpa faizal bone, dua tahun lepas, masa tu dia belum jadi cikgu, masa tu kutu lagi. Bila singkap kisah-kisah kitorang masa sekolah dulu, tak sangka hari ni bley duduk dan ada jawatan yang bagus-bagus.

10 comments:

Anonymous said...

kalo aku..aku 2nd intec,biasalah kn saring2 dl..nasip dpt kalo x ntah aku jd apa..c rubiah yg kasi tau aku dpt msk 4m6..lega..jd org jg aku akhirnya..pas2 apa lagi,ku tubuhkan 1 geng,geng yg teda nm..hak2..ingt lg selalu sakat c abdillah kacim faisal terarosa c haris pn aku sakat..apa 2 ris ingat lagi ko lagu2nya..hariiisss aliimudiiiiiinnnnn...

darkWitch

UpperSixers said...

ade ke? hahaha

Anonymous said...

Kalau aku. aku masih ingat. penyelamat aku si Sopiah..dia yang sambut dan bawa aku jalan2 di Semengkeh ( SmK )

Dia terus bawa aku jumpa cikgu Ahmad Masrizal.. huhu..time tu kagumnya aku tengok Cikgu ni, macam ada aura bah... handsome gagah perkasa.. tambah bersemangat aku pi skolah.. tapi selalu juga ponteng sekolah..macamana tu?


Chi

Anonymous said...

kau mnduakan si haris kah?

Anonymous said...

dulu2....aku nie kira pendtg br / muka br lah di smk...seblm tue aku di smke.mula2 aku check in di smk, aku ikutlah jg mjual muka dgn kwn2 2nd intec d bwh pokok tapak perhimpunan.mn lah tau ada yg sudi mhulur salam pshbtn...1 manusia pun xda yg aku kenal. dlm ati "aduh, bole kah aku meneruskan hidup di cni". dlm pd aku bermonolog dgn diri sendiri, ada seorg anak dara yg x krg jg cantiknya tgr aku, menghulurkan salam perkenalan...SANTI ANDI MAPIARE namanya. tp pas tue, bila dah msk kelas n start bljr...dia dgn gengnya n aku mn lah layak menjoinkan diri dlm gengnya. tp dpt bergeng karas dgn chi,baya, aida, nda krg jg hebatnya.... n kini....mana kalian semua?i miss u'll.........
-dyanCINTA

UpperSixers said...

weeiii dyan..laaaa mana ko mghilang? tepi-tepi tu ada nama2 bloggers SMK. salah satu kawan yg ko cari adalah empunya blog tu.

Anonymous said...

uppersixers....sapa kah gerangan?ko ka, mas?aku nda mhilang lah, bertapa jak.hehehehe....tiap kali aku blk skan, aku round2 jg bandar. tp nda da jg aku jumpa kwn2 lm smks...aku rindu kalian.....
-dyan

Azean Azman said...

HAha.. dyan, aku di sini bah..aku x di Tawau lagi..kita jumpa sajalah di sandakan nanti..bilalah mau berkumpul geng2 mergastua semua.. Keduak, Katak, Chicak..gagagaggaga..

Chi

Anonymous said...

hai chi....napa ko pindah sandakan? sandakan ko d mana? alamak...sendiri2lah aku di twu nie..
-dyan

Azean Azman said...

Salam Dyan...

Pindah p sandakan ...
Panjang ceritanya, tunggulah bila kita jumpa nanti ya..hehehe...

Hari tu di Tawau pun susah mo jumpa kan..mana tau kita ter reunion nanti :)

Chi