»

Thursday, August 20, 2009

Pengawas.

Dalam sejarah hidup aku kat SMK sandakan, ada 2 jenis manusia yang gua tak berapa nak 'cable'. 1stly, konduktor bas labuk. gua hari-hari naik bas dia pun, dia buat-buat tak kenal gua. Gua punya kenal ngan konduktot tu sampai gua bleh agak apa baju dia pakai tiap hari. selalu gua tengok dia pakai baju sama 2-3 hari. tapi dalam masa gua kenal mesra ngan dia , dia tetap pow gua tiap-tiap kali dia jumpa, 40 sen sehari. susah nak berkira betul. macam mana bumiputera nak maju, nak pegi sekolah pun kena pow. Ingat-ingt kalau kumpul duit yg dia pow gua hari-hari, gua dah boleh buat Pusat Belia dah.

Satu lagi pengawas, ni memang jenis manusia hati kering ni, kalau boleh jenis yang senyum setahun sekali lagi bagus, takat muka badut sarkas, xyahlah apply jadi pengawas, kena gelak guru disiplin ja. Aku pun tak tahu apa skema pemilihan pengawas ni, sbb aku tengok sefesyen ja. kalau yg lelaki tu, rambut sikat kemas dan berminyak, seluar seterika ada "side", baju butang penuh dan pakai singlet. kalau yang pompuan senang ja, ada iras-iras muka makcik anak 4, confirm select jadi pengawas. Dan secara tidak langsung pemilihan seperti ini akan mewujudkan jurang kelas sosial yang besar diantara golongan autokrat dan rakyat marhalah..err..marhaen. sebabnya pada kebiasaan yang selalu ada problem dengan pengawas ni yang rambut last sekali potong masa raya 2 tahun lepas, seluar bukan takat tak seterika, basuh pun satu semester sekali, baju butang tang pusat ja, singlet? silap-silap seluar dalam pun tak pakai.

Sebab tu bila gua dorang angkat martabat gua sket jadi pengawas gua dan gelabah. 4 hari gua x makan nasi. Aphal plak nak lantik aku jadi pengawas, ketua tukang padam papan hitam pun aku rasa dah tak competent. tapi memandangkan masa tu baru je zaman reformasi nak berputik, maka suara-suara tidak bersetuju ni tahap kerongkong ja la. aku terima, walaupun hati aku tidak merelakan.

bila dah jadi pengawas kenalah buat kerja pengawas kan. takkan nak buat kerja pakcik drebar bas sekolah SMK yang dah usang, dah lah takde aircond, nak masuk pun kena ruku'. Nak kena lempang? Dan salah satu acara wajib yang perlu disempurnakan oleh pengawas ni adalah menjaga pintu pagar sekolah bagi menyaman mana-mana budak sekolah yang datng lambat macam sekolah tu mak bapak dia yang punya. Aku sebenarnya tak sampai hati nak saman, apatah lagi kalau yang datang lewat tu perempuan yang tak berdosa dan lemah yang sepatutnya dilindungi. manalah tahu kan, dia lewat sebab tolong mak basuh baju ke, nak masak lagi, nak mandikan adik lagi, nak pakai make-up lagi. tapi apakan daya sebab aku jalankan tugas , kenalah aku ambil nama juga.

Hari tu ada sorang awek, lawalah jugak, kalau nak buat awek memenuhkan kouta blehlah masuk dalam list. sekali hari tu dia datang lewat, gua dari jauh dok usha. nak saman ke tak. gua punya naluri lelaki yang cepat menyayangi wanita ni dah kata tidak. jiwa gua yang keras satu lagi, duk kata saman je. sapa suruh lambat, lainlah kalau dia awek lu, lu bleh buat-buat tak nampak ja.
bila dia sampai depan pagar je, gua buat muka Eman Manan masa nak buka langkah silat.
" Nama ?"
dia tunjuk kat dada dia, kat dada dia ada nametag.
"nama?" gua buat-buat tak faham.
sekali lagi dia tunjuk dada dia, kali ni lagi dekat.
"nama?"
dia tetap tunjuk dada dia
"nama?" gua mengeraskan suara suara gua.
Akhir sekali dia bagitau nama dia secara lisan, mungkin dia kagum dengan tahap keimanan gua yang teguh dari godaan.

Beb, dunia pengawasan ni penuh dugaan dan hari itu adalah sebahagian dari godaan yang terpaksa ditempuhi dalam menjalankan tugas demi kepentingan sekolah dan guru disiplin. Iman gua bukanlah tahap yang bleh dibanggakan, tapi awek ari tu dia punya cutting badan , espclly kat dia tunjuk tu, menyebabkan iman gua terkawal. Dan sampai hari ni, gua pasti kalau cutting awek tu macam Fasya Sandha, confirm gua kira tutup mata ja.

4 comments:

FdausAmad said...

Gua nak ajak lu lepak kat blog gua.Rilek rilek.

Chow.

Azean Azman said...

Terasa aku ko cakap sekolah tu mak bapak dia yang punya huhuhuu...

:)

Anonymous said...

pengawas paling cantik n sporting sesi 98/99......sa[a lg klu bukan sopiah..

UpperSixers said...

fdaus,

tq bro. nnti gua skodeng blog lu.

chi,
eh..ye ke?

anony,
gua pun rasa mcm tu