»

Tuesday, July 21, 2009

uppersixers @ youtube

korang bley layan klip yg aku post kat utube. hampir semua tu gambar yang si mas ambil. cume x bnyk gmbar USA2, kalau ada sesape yg simpan lagi gmbar2 lama boleh e-mel aku kat uppersixers@yahoo.com. k..layannnnn


http://www.youtube.com/watch?v=FeYNQK46IOQ

Tuesday, July 14, 2009

Dulu dan sekarang

Dulu korang terima bulat-bulat apa yang ada dalam buku teks dan apa yang ada silibus matapelajaran yang kamu ambil. Segala fakta, huraian, cerita atau sejarah, kamu terima. Selepas lebih 10 tahun selepas itu, kamu akan sedar banyak fakta, huraian, cerita dan sejarah itu adalah mengarut!

Monday, July 13, 2009

Teman tapi tak mesra

Rutin seharian kitorang sebagai seorang murid sekolah adalah pagi-pagi buta dah pegi sekolah. sampai sekolah belajar lebih kurang, kalau cikgu malas nak masuk korang bleh lepak sambil sembang pasal rancangan tv semalam, masa tu kat sandakan ada Tv1, tv2 dan tv3. Astro takde lagi masa tu. jadi takdelah rancangan-rancangan mengarut cam AF, raja lawak, tomtom bak. paling advance boleh cerita, drama minggu ini atau majalah 3. Kalau yang indie sket, blehlah cerita pasal tape blue terbaru dalam pasaran.

Masa tu takde terfikir masalah-masalah dunia ni, masalah sendiri pun malas nak fikir apakejadahnya nak fikir pasal krisis minyak antarabangsa dan perpecahan negara Chzecslovakia. Hidup macam takde masalah. Aku rasa masalah paling besar masa tu pun masalah ko tak siap kerja rumah. disamping masalah sembelit dan awek tak balas surat cinta.

Masa tu kawan-kawan ni macam kaunselor, boleh cerita apa-apa pun, orang yang paling rapat dan paling korang percayai, melebihi mak bapak korang. mungkin korang tak cerita korang date dengan sape semalam, atau ko kena cekup sebab main ting-tong, tapi dengan member korang boleh kongsi yang rahsia tahap negara.

tapi bila jumpa balik member-member yang banyak simpan cerita mesum korang, yang banyak bagi nasihat yang baik atau kurang baik, yang sama-sama berkonspirasi berbuat tindakan yang tidak berakhlak, selepas 10 atau 20 tahun, korang dapat rasakan yang kemesraan tak macam dulu lagi. korang takkan cerita yang ko dah kahwin dua, dan dua-dua isteri korang tak tahu atau rahsia-rahsia kecil yang lain.

yerlah mana taknya, mesti ko segan giler dengan member yang dah 10 tahun tak jumpa. dulu masa kat sekolah , dia belum tumbuh janggut. masa tu tiap hari lumur muka ngan minyak zaitun, nak bagi tumbuh bulu, tapi bila ko jumpa dorang hari ni, bukan takat janggut, bulu kening pun dah bersambung, dah macam anak orang utan. Atau 10 tahun lepas, rambut member korang lebat cam Ikram Dinzly, bila ko jumpa balik dah macam hutan kena ceroboh, dah macam rambut Zaibo. Atau member korang yang pakai span kat tempat yang sepatutnya menonjol bagi kaum wanita, bila ko jumpa dia baru-baru ni, dia dah macam ahli gusti pompuan ..bergantang-gantang. mesti korang segan kan?

nak sembang lama pun tak bleh, sikit-sikit bini call, tanya kat mana atau minta suruh beli susu dan pampers anak. atau call dari client korang, yang jadi businessman la. Yang jadi cikgu, ada gak terima call dari client, especially yang join MLM.haha. yang paling haru bila nak jumpa member lama kena bawa anak-anak sekali sebab order dari bini. nak mengaku bujang pun tak boleh.

tapi yang paling best bila korang terserempak atau menyerempakkan diri berjumpa ngan x-bf atau x-gf korang. mungkin ada yang rasa rugi sebab tak ambil terus jadi pasangan hidup. tak kurang jugak yang tak putus-putus memuji Allah sebab tak dijodohkan dengan x-gf atau x-bf korang. yerlah dulu masa couple langsing macam sheila majid, bila jumpa balik, dah macam Kak Pah dah.

Kalau takde aral melintang, pada 11.11.2011 atau 11.11.11 kitorang cadang nak wat gathering utk form 6 SMK Sandakan batch 99. kalau korang nak join, atau ada contact dengan member2 kita , bleh contact aku atau si mas = http://mylittleparade.blogspot.com, atau si santi andi mapiare.

ada cadangan nak suruh pakai baju sekolah yang lama, tapi for surelah banyak butang yang terbuka dari leh kacip hari tu.hahah.

Tuesday, July 7, 2009

Kantin

kalau kira ngan jari tangan pun aku rasa cukup untuk menghitung berapa kali aku menjejakkan kaki ke kantin sekolah. aku tak sanggup beratur panjang, berhimpit-himpit dan akhirnya teraba seseorang, sama ada yang sejenis ngan ko, atau berlawanan jantina ngan ko hanya sebab nak beli mee goreng 50sen dan air sirap 20sen. tapi kalau ada orang belanja, awal-awal gua rembat nasi kuning lauk ayam. kalau ko makan ngan cikgyu, atau pengetua memang layanan yang ko dpat mcm layanan kedai mamak 4 bintang.

tapi bila korang pegi sendiri, pastu beli plak karipap ngan air oren, layanan memang cam kodi gua cakap. dahlah karipap keras cam batu, pastu tak bagi plastik plak tu. aku rase kalau korang beli air sirap 10sen, makcik kantin minta korang nganga pastu dia bubuh je air dalam mulut korang. 20sen tu sebab dia cas kat plastik tu la. ari tu aku ada suruh sorang makwe ni beli karipap untuk aku..sebiji beb..balik dari kantin dia bawa karipap tu bungkus dalam tisu. aku tanya tisu tu sapa punya. nasib baik dia kata tu tisu dia, aku kalau tisu awek ni, bungkus apa pun aku telan ..hahah

ari tu aku tengok makcik kantin tu isi air paip dalam satu tong air, pastu dia bubuh gula, sirap then kacau-kacau, pastu bubuh ais batu then tutup tong air tu. pastu dia bagitau aku," buat air ni kita kena jaga barsih-barsih, nanti sakit parut itu budak2 skul". ermm...tapi paip tu semalam budak2 yang camping buat tempat basuh pas buang air. err..kira-kira bersih ke ek?

start ari tu gua tak minum air murah-murah ni. gua kalau nak minum pon order coca-cola, fanta, oren, paling koman pun susu kacang dalam kotak kat kantin.

Masa rehat 30minit bagi aku tak cukup untuk pelajar membeli makanan kemudian makan dan terus masuk kelas. bagi aku amalan tersebut tidak sihat terutamanya untuk sistem penghadaman. paling kurang kena bagi rehat 2 jam untuk pelajar mendapatkan gizi seimbang. pastu bagi plak masa rehat 2 jam untuk pelajar rehat dan proses pencernaan berlaku secara teratur di dalam perut. masa ni nak tido pon bleh. barulah ni rehat yang bermanfaat dan sihat bagi aktiviti belajar. ni 30 minit, mcam tak ikhlas je bagi rehat.

walaubagaimanapun kantin adalah sebahagian dari rekahan-rekahan memori kami sewaktu persekolahan dulu. tidak dinafikan kantin juga mempunyai tugas-tugas sampingan seperti kawasan untuk mengulangkaji pelajaran, tempat untuk bersantai dan kadang-kala digunakan sebagai tempat untuk bercinta bagi pelajar-pelajar yang tidak mahu dituduh berdua-duaan di tempat sunyi.